Natura Vindecătoare

Prazul se bucura de o istorie lunga si bogata, putand fi urmarita pana in antichitate

Prazul se bucura de o istorie lunga si bogata, putand fi urmarita inca din antichitate. Nativii din Asia Centrala si din Europa au cultivat aceasta planta de mii de ani. Prazul a fost apreciat de grecii antici si de romani, venerandu-l pentru efectul lor benefic asupra gatului. Imparatul roman Nero se crede ca ar fi mancat zilnic praz pentru a-si face vocea mai puternica. Pentru a calma repede durerile de gat, puneti la fiert in otet un praz taiat in bucati, pana se inmoaie bine. Stoarceti-l, presarati deasupra piper macinat si aplicati-l sub forma de cataplasma pe piept. Prazul e bine cunoscut pentru actiunea sa asupra gatului.
Prazul, ca si usturoiul si ceapa, apartin familiei Allium. Acesta contine multi dintre aceiasi compusi benefici gasiti in aceste legume bine cercetate care promoveaza sanatatea. Acesta ajuta la tratarea gripei, afectiunilor cardiace, arterite, bronsitelor, laringitelor, constipatiei, enterocolitelor, atoniei digestiveastmului bronsic, fermentatiilor intestinale si a altor tulburari digestive.
Prazul contine cantitati importante de flavonoid, care s-a dovedit in mod repetat ca ajuta la protejarea invelisului vaselor de sange. Unul dintre mecanismele implicate in aceasta protectie a vaselor de sange poate implica o crestere a productiei de oxid nitric, un gaz natural care ajuta la dilatarea si relaxarea vaselor de sange, precum si reducerea productiei de dimetilarginina asimetrica.
Adesea trecute cu vederea, in praz exista si o concentratie de folat. Aceasta vitamina este esentiala pentru sustinerea sistemului cardiovascular, deoarece ajuta la mentinerea nivelului de homocisteina intr-un echilibru adecvat. Nivelurile excesiv de mari de homocisteina sunt un factor de risc pentru multe boli cardiovasculare.
De asemenea, prazul mai contine concentratii impresionante de polifenoli antioxidanti. Acesti polifenoli joaca un rol direct in protejarea vaselor de sange si a celulelor sanguine de leziunile oxidative.

Avand in vedere continutul lor substantial de polifenoli, pot fi capabili sa combata multe probleme de sanatate legate de stresul oxidativ si inflamaiea cronica. Aceste probleme includ ateroscleroza, diabetul de tip 2, obezitatea, artrita reumatoida si inflamatia alergica a cailor respiratorii. Acesta ofera protectie impotriva mai multor tipuri de cancer, inclusiv cel gastric si colorectal.
Prazul este antibacterian, anti-viral si anti-fungic, iar cercetarile au aratat ca, in timp ce este digerat de catre organism, produce acid sulfenic, un compus care neutralizeaza radicalii liberi periculosi foarte rapid.
Prazul contine kaempferol, un flavonoid natural care se gaseste si in brocoli sau varza. Cercetarile au constatat o asociere pozitiva intre consumul de alimente care contin kaempferol si un risc scazut de cancer si boli cardiovasculare. Acestea au o gama larga de activitati farmacologice, inclusiv antioxidante, antiinflamatoare, antimicrobiene, anti-canceroase, cardioprotectoare, neuroproductive, anti-diabetice, anti-osteoporodice, analgezice si anti-alergice.
Prazul contine cantitati notabile de vitamina A si K, acid folic, niacina, riboflavina, magneziu si tiamina. Aportul adecvat al prazului in timpul sarcinii poate ajuta la prevenirea defectelor tubului neural la nou-nascuti. Aceste vitamine pot sa sustina sanatatea inimii prin mentinerea nivelurilor de homocisteina in echilibru (nivelurile ridicate de homocisteina sunt asociate cu boli de inima, cheaguri de sange si accident vascular cerebral).
Carbohidratii sunt cei mai abundenti macronutrienti din praz. Un praz de dimensiuni medii furnizeaza 10-12g de carbohidrati. Dintre acestea, 3g sunt zaharuri. Au o buna sursa de fibre care ajuta digestia si previn anumite tipuri de boli.
Prazul este un diuretic natural si detoxifica pielea prin captarea de substante daunatoare si eliminarea acestora. Curata corpul si fac pielea stralucitoare. Acesta mai contine luteina si zeaxantina, componente esentiale pentru o vedere sanatoasa. Protejeaza tesuturile oculare de oxidarea daunatoare a ADN-ului si a membranelor celulare, prin filtrarea razelor de lumina daunatoare. Consumul de praz in cantitati adecvate protejeaza ochii de cataracta si de degenerescenta maculara legata de varsta.
Fibrele joaca un rol important in reducerea nivelului de colesterol. Ajuta la eliminarea colesterolului suplimentar din organism. Prazul are proprietati antiseptice care jauta organismul sa lupte impotriva infectiei. Astfel, ajuta la scaderea colesterolului LDL si la cresterea colesterolului HDL.
Atentie! Prazul si preparatele fitoterapeutice din aceasta planta sunt contraindicate in litiaze renale sau biliare din cauza oxalatilor (acidul oxalic in contact cu calciul poate forma cristale care se depun in rinichi sau vezica biliara).

 

 

Sursa: http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=26; https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2014/02/08/leeks-benefits.aspx; http://www.stylecraze.com/articles/best-benefits-of-leeks-for-skin-hair-and-health/#gref

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate cu *