Natura Vindecătoare

De ce ne enervam si cum putem sa manageriem mai bine furia

Sentimentele de furie apar datorita modului in care interpretam si reactionam la anumite situatii. Toata lumea are propriile declansatoate pentru ceea ce ii fac furiosi.
Modul in care interpretati si reactionati la o situatie depinde de o multime de factori din viata dumneavoastra, inclusiv: copilaria si educatia, experiente trecute si circumstantele atenuante.
Cum invatam sa facem fata sentimentelor de furie este adesea influentata de educatia noastra. Multi oameni primesc mesaje despre furie ca si copii care i-ar putea face sa o gestioneza mai greu ca si adult. De exemplu:
* S-ar putea ca in copilarie sa fi crezut ca este intodeauna bine sa actionati agresiv sau violent si astfel sa nu intelegeti cum sa va administrati sentimentele furioase. Acest lucru, mai tarziu, ar putea insemna ca aveti izbucniri furioase ori de cate ori nu va place cum se comporta cineva, sau cand va aflati intr-o situatie care nu va place.
* S-ar putea ca in copilarie sa credeti ca nu trebuie sa va plangeti si astfel ati fost pedepsit pentru exprimarea furiei. Acest lucru determina, ca adult, o tendinta de suprimare a furiei si devine o problema pe termen lung, in care reactionati in mod necorespunzator in situatiile dificile.
* S-ar putea ca in copilarie sa fi fost martor la furia parintilor sau a altor adulti atunci cand nu a fost controlata si acum asociati furia cu ceva distructiv si teribil. Acest lucru va poate provoca frica de propria furie si nu va simtiti in siguranta exprimandu-va sentimentele. Aceste sentimente s-ar putea sa duca la un alt moment necontrolat, care poate fi greu de explicat.
Furia mai poate fi o parte a durerii. Daca ati pierdut pe cineva important pentru dumneavoastra, poate fi extrem de dificil sa faceti fata tuturor lucrurilor conflictuale pe care le-ati putea simti. Un psiholog va poate oferi informatii si suport in aceasta situatie.
Furia nu este intotdeauna o emotie “rea”, uneori poate fi utila. De exemplu, senzatia de furie ne poate ajuta:
* sa identificam problemele sau lucrurile care ne ranesc
* ne motiveaza sa cream schimbare
* ne ajuta sa ne aparam in situatii periculoase, oferindu-ne o explozie de energie

Dar, din pacate, de cele mai multe ori este o problema. Acest lucru se poate intampla cand:
* va exprimati in mod repetat furia prin comportament nefolositor sau distructiv
* furia ta are un impact negativ asupra sanatatii tale mentale si fizice
Daca modul in care te comporti cand te simti suparat iti provoaca probleme in viata sau in relatiile tale, merita sa te gandesti la modalitati pe care le poti alege pentru a gestiona mania si sa inveti despre optiunile tale de tratament si de sprijin.
Exprimarea unei furii puternice in mod regulat sau pe perioade lungi poate afecta si sanatatea fizica, contribuind la boli precum raceli si gripa (datorita slabirii sistemului imunitar), probleme gastro-intestinale sau tensiune arteriala crescuta.
Ce pot face pentru a-mi controla furia?
Cautati semne de avertizare. Mania poate provoca o adancitura a adrenalinei in corpul dumneavoastra, astfel incat inainte de a va recunoaste emotia pe care o simtiti, ati putea observa:
* inima bate mai repede
* respiratia este mai rapida
* corpul devine tensionat
* vi se incordeaza maxilarul sau pumnii
Recunoasterea acestor semne va ofera sansa de a va gandi cum vreti sa reactionati la o situatie inainte de a face ceva. Acest lucru poate fi dificil in “caldura momentului”, dar cu cat observati mai devreme, cu atat este mai usor sa alegeri cum sa va gestionati furia.
Uneori, cand se manifesta furia, trebuie sa plecam putin si sa ne gandim  la cum sa gestionam situatia. In acel timp ati putea sa:
* numarati pana la 10 inainte de a reactiona
* mergeti la o scurta plimbare
* vorbiti cu un prieten de incredere care nu este conectat la situatie. Exprimarea gandurilor  cu voce tare te poate ajuta sa intelegi mai bine ce te supara si te ajuta sa te calmezi.
Incercati cateva tehnici pentru a va gestiona sentimentele
* respirati incet – incercati sa inspirati si sa expirati incet, concentrandu-va asupra fiecarei respiratii
* relaxati-va corpul – daca va simtiti corpul tensionat, incercati sa va concentrati asupra fiecarei parti a corpului, relaxandu-va muschii
* utilizati o parte din energia dumneavoastra in siguranta – acest lucru va poate ajuta sa eliberati energia intr-un mod in care nu va poate rani pe voi insiva sau pe altii. De exemplu: rupe un ziar, loviti o perna, etc.
* faceti ceva pentru a va distrage atentia – orice va schimba gandul de la situatie va poate opri si furia. De exemplu: ascultati muzicca, dansati, colorati, faceti un dus, etc.
Sursa: https://www.mind.org.uk/information-support/types-of-mental-health-problems/anger/managing-outbursts/#.WpJzNqhubIU

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate cu *