Natura Vindecătoare

Zinc – beneficii, simptomele deficitului si surse alimentare

Zincul este un mineral important care joaca un rol vital in sinteza proteinelor si ajuta la reglarea productiei celulare in sistemul imunitar al corpului. Acesta este stocat in muschii corpului, in celulele albe si rosii din sange, in retina, ficat, rinichi, oase si pancreas.
O persoana obisnuita are cate doua pana la trei grame de zinc in orice moment. In organismul uman exista organe care secreta zinc, cum ar fi glanda salivara, glanda prostatica si pancreas. Chiar si celulele implicate in activitatea sistemului imunitar secreta zinc. Se utilizeaza in diferite procese metabolice si se elimina prin canalele de excretie si urinare normale, astfel incat trebuie sa fie completat adesea prin dieta.
Simptomele deficitului de zinc:
» Intarzierea cresterii;
» Scaderea tensiunii arteriale;
» Scaderea densitatii osoase;
» Insomnie;
» Pierderea poftei de mancare;
» Pierderea simturilor mirosului si gustului;
» Depresie;
» Pierdere in greutate;
» Diaree;
» Pierderea parului;
» Oboseala;
» Pete albe pe unghii.
Importante surse vegetariene de zinc:
» produse lactate si oua – 100 de grame de iaurt contin 3 miligrame de zinc;
» legume – broccoli, sfecla rosie, ciuperci, cartofi, sparanghel, varza, morcovi, varza de Bruxelles, salata verde, dovleac, spanac, rosii. O portie de 100 de grame de broccoli fiert contine 4 miligrame de zinc.
» fructe proaspete – ananas, mango, capsuni, portocale, banane, caise. De exemplu, 100 de grame de portocale contin 2 miligrame de zinc.
» fructe oleaginoase – caju, arahide, migdale, alune, fistic, nuci. Spre exemplu, o portie de 100 de grame de migdale contine 3 miligrame de zinc.
» peste si fructe de mare – somon, sardine, ton, homar, scoici, crab sau midii. O portie de 100 de grame de ton contine 8 miligrame de zinc.
Beneficiile pentru sanatate ale zincului

Ingrijirea pielii
Studiile au aratat ca zincul este un remediu eficient pentru eliminarea sau prevenirea acneei. Acest mineral regleaza si controleaza cantitatea de testosteron din organism, care joaca un rol dominant in producerea acneei. In plus, este implicat in sinteza colagenului. Acest lucru ajuta in continuare la normalizarea prezentei sebumului. Acneea poate lasa cicatrici permanente pe piele, iar zincul poate ajuta la reducerea acestora.
Tratamentul eczemelor
Eczema este o afectiune inflamatorie si cronica a pielii si este cauzata in principal de o deficienta de zinc in organism. Acesta joaca un rol important in vindecarea infectiilor cronice si ajuta organismul sa-si restabileasca capacitatea de a se vindeca in mod corespunzator. Aceasta iritare poate fi vindecata prin reechilibrarea continutului de zinc.
Previne tulburarea prostatei
Zincul este foarte important in tratarea tulburarilor de prostata. Studiile au aratat o reducere a acestei afectiuni cand nivelurile de zinc sunt normale in organism.
Imbunatateste functia cognitiva
Cercetarile recente au aratat ca zincul are un impact puternic asupra functiei mentale, deoarece se poate asocia cu vitamina B6 pentru a asigura buna functionare a neurotransmitatorilor care comunica in organism. Se gaseste, de asemenea, in concentratii ridicate in hipocamp, care controleaza gandirea si memoria.
Imbunatateste simturile gustului si mirosului
Zincul are beneficii unice, care includ imbunatatirea simturilor gustului si mirosului. Studiile au aratat ca nivelul de zinc cresut poate ajuta la optimizarea acestor simturi.
Stimuleaza sanatatea reproducerii
Zincul este esential pentru repararea si functionarea ADN-ului. Este esential pentru cresterea rapida a celulelor si pentru construirea constituentilor majori ai celulei pe parcursul unei sarcini.
Zincul contribuie la procesul de ovulatie in cazul femeilor si ajuta la producerea de material seminal si testosteron in cazul barbatilor.
La barbati, zincul asista la spermatogeneza si la dezvoltarea organelor sexuale, in timp ce la femei, zincul ajuta in toate fazele de reproducere.
Stimuleaza sinteza proteinelor
Zincul actioneaza ca un antioxidant si este implicat in unele dintre reactiile biochimice decisive in organism, incluzand sinteza proteinelor, functia enzimatica si metabolismul carbohidratilor. Deoarece zincul este implicat in atat de multe sisteme si functii integrale ale corpului, acesta nu poate fi produs in intregime de organism si trebuie inclus in dieta.
Mentinerea sistemului osos
absorbtia de calciu in oase depinde de un nivel optim de zinc. Acesta este esential pentru oase sanatoase si pentru vindecarea rapida in cazul unei fracturi.
Regleaza cresterea celulelor
Zincul este o componenta esentiala a unui numar de enzime care ajuta la reglarea cresterii celulare, a sintezei proteinelor, a nivelurilor hormonale, a ADN-ului, a metabolismului energetic si a altor functii asociate.
Atentie! Zincul in cantitati mari poate dauna sanatatii. Peste 40 de miligrame de zinc pe zi pot duce la aparitia intoxicatiei acute, iar consumul a peste 150 de miligrame de zinc pe o perioada indelungata poate duce la aparitia intoxicatiei cronice. Acest tip de toxicitate poate duce la aparitia urmatoarelor probleme de sanatate:
» stari de greata, voma, diaree, crampe abdominale si scaderea poftei de mancare;
» absorbtia defectuoasa de substante nutritive;
» slabirea sistemului imunitar;
» aparitia anemiei si scaderea nivelului de cupru din organism;
» scaderea nivelului de colesterol HDL (colesterol bun);
» aparitia pietrelor la rinichi.
Sursa: www.organicfacts.net

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate cu *