Sumac – ce este, la ce și cum se folosește + precauții

0

Cu un gust dulce-acrișor și o nuanță roșu-violet, sumacul este un condiment excelent care adaugă o aromă bogată multor feluri de mâncare pe care oamenii le pregătesc în bucătăriile din întreaga lume.
În plus față de capacitatea sa de a adăuga aromă și culoare diverselor feluri de mâncare, planta are multe alte avantaje. Datorită concentrației sale ridicate de antioxidanți, flavonoizi, polifenoli și alte substanțe, ne poate ajuta să facem față diferitelor boli și să ne îmbunătățim sănătatea generală.
Sumacul este o plantă care face parte din familia Anacardiaceae. Numele său științific este Rhus coriaria. Plantele de caju și mango sunt înrudite cu sumacul, care crește în climatul temperat și subtropical, în special în zonele mediteraneene, Asia și Africa. Există peste 200 de specii diferite de sumac, dar Rhus coriaria este cel mai frecvent cultivat în scop culinar și medicinal.
Sumacul are o culoare roșie și fructe de dimensiunea bobului de mazăre. Fructele pot fi uscate pentru prepararea ceaiului, dar de cele mai multe ori locuitorii zonei îl folosesc ca pudră pentru asezonarea preparatelor.
👉 Beneficiile sumacului:
1. Este bogat în antioxidanți
Sumacul este bogat în multiplii compuși antioxidanți. Experții sunt de părere că acesta este și principalul motiv pentru care este folosit în scop terapeutic. Sumacul conține tanină, antocianină și flavonoide, iar acești antioxidanți luptă pentru a proteja celulele și pentru a reduce stresul oxidativ.
2. Echilibrează glicemia
Există cercetări care sugerează că sumacul poate fi un instrument eficient pentru controlul glicemiei în rândul pacienților cu diabet de tip 2.
3. Bogat în nutrienți
Profilul nutritiv complet al sumacului rămâne în mare parte necunoscut, dar unele cercetări sugerează că acesta conține o serie de substanțe nutritive benefice. Acestea includ fibre, grăsimi sănătoase și câteva vitamine esențiale. O analiză din 2014 a constatat că sumacul uscat conține aproximativ 71% carbohidrați, 19% grăsimi și 5% proteine. Majoritatea grăsimilor din sumac provin din două tipuri speciale de grăsimi cunoscute sub numele de acid oleic și acid linoleic. Acidul oleic este un tip de grăsime mononesaturată asociată în mod obișnuit cu sănătatea inimii.

4. Reduce colesterolul
Colesterolul ridicat este unul dintre cei mai mari factori de risc pentru bolile de inimă. Colesterolul se poate acumula în artere și le poate face să se contracte și să se întărească, ceea ce crește efortul mușchilor inimii – provocând dificultăți în fluxul sanguin.
Noi cercetări au arătat că sumacul promovează funcția cardiacă prin scăderea colesterolului, ceea ce reduce și riscul bolilor de inimă. Potrivit unui studiu realizat de Universitatea de Științe Medicale din Teheran din Iran, sumacul este capabil să reducă colesterolul și trigliceridele la șobolanii cu colesterol ridicat. Într- un alt studiu efectuat la Universitatea Sutcu-Imam din Turcia, s-au găsit rezultate similare care arată că o combinație de sumac și ghimbir a cauzat o reducere semnificativă a nivelului de colesterol la pui.
5. Calmează durerile musculare
Dacă suferiți de dureri musculare cronice, sumacul din dulapul cu condimente vă poate ajuta să tratați problema. De fapt, un studiu realizat la Universitatea din Mansoura din Egipt a dezvăluit că sucul sau ceaiul de sumac, poate ajuta la reducerea durerilor musculare în timpul exercițiului aerob la adulți sănătoși. Datorită conținutului bogat de antioxidanți, sumacul poate contribui, de asemenea, la reducerea riscului de inflamație și, astfel, poate oferi o ușurare suplimentară a durerii.
6. Poate ajuta în lupta împotriva cancerului
Este important să rețineți că toate studiile efectuate cu privire la relația dintre consumul de sumac și cancer se află numai în condiții de laborator și, în acest moment nu au fost încă testate pe oameni. Vestea bună este că studiile privind relația dintre sumac și cancerul colorectal a arătat că tratarea celulelor canceroase în acest mod împiedică în mod semnificativ dezvoltarea lor.
În plus, puteți găsi mai multe studii care dovedesc că aportul de sumac poate trata alte tipuri de cancer, variind de la cancer de san, leucemie, cancer ovarian, cancer pancreatic, si multe altele.
❗️ Precauții:
– Reacții alergice – Deoarece sumacul provine din aceeași familie de plante de caju și mango, cei alergici ar trebui sa stea departe de el.
– Pierderea în greutate nedorită – Deși majoritatea dintre noi suntem de acord că acesta este de fapt un avantaj, cei care sunt subponderali sau au o problemă în menținerea greutății corporale normale, ar trebui sa consume mai rar acest condiment. Motivul pentru aceasta este activitatea anti-lipază – o enzimă care accelerează descompunerea uleiurilor și a grăsimilor, care blochează parțial absorbția grăsimilor din intestinul subțire.
– Siguranță în timpul sarcinii – Unele plante și condimente sunt cel mai bine de evitat în timpul sarcinii, deoarece unele includ stimulente uterine care pot perturba menstruația, ceea ce poate crește riscul de avort spontan. Antioxidantul puternic din acesta, quercetina, despre care s-a descoperit că ajută la tratarea cancerului, poate duce la complicații în timpul sarcinii și al nașterii. Prin urmare, în timpul sarcinii se recomandă evitarea consumului de sumac.
– Administrarea de medicamente – Statinele pentru scăderea colesterolului, medicamentele pentru tensiunea arterială și tratamentele pentru diabet pot avea un efect negativ asupra organismului dacă sunt luate cu o cantitate mare de sumac. Rezultatul poate fi fatal, deoarece medicamentele ar putea să nu aibă același efect asupra corpului dvs., așa că consultați un medic dacă luați oricare dintre aceste medicamente.
❓Cum se folosește sumacul
Sumacul este secretul aromelor orientale. Putin acrișor, dar parfumat, sumacul este ideal pentru hummus, salate, roșii coapte sau cărnuri.
Sumacul are un gust proaspăt și acrișor care poate înlocui lămâia sau oțetul. Se folosește pentru a da gust cărnii de pui, pește, la fructe de mare, în combinație cu ceapa cruda, diverse semințe precum mugurii de pin.
Este un ingredient utilizat pentru a da o aroma deosebita salatelor de crudități, preparatelor din carne, la orez sau diverse tocănițe.

Niciun comentariu

Nu ratați!

Introduceți adresa dumneavoastră de email pentru a primi cele mai noi articole:

Prin abonarea la newsletter-ul nostru aveți șansa de a câștiga unul dintre cele trei coșuri cu produse naturiste, oferite lunar prin tragere la sorți.