Poate stresul sa provoace cancer?

0

Stresul face parte din reacția normală a corpului tău la o amenințare percepută. Și nu este neapărat un lucru rău. Vă poate conduce la realizarea lucrurilor și vă poate ajuta să evitați situațiile potențial periculoase.
Dar prea mult stres poate avea un impact mare asupra sănătății fizice și emoționale, determinând unii experți să arunce o privire asupra rolului posibil al stresului în dezvoltarea cancerului.
👉 Diferite tipuri de stres
Înainte de a discuta relația dintre stres și cancer, este important să înțelegeți ce implică stresul și diferitele forme pe care le are.
Când creierul recunoaște ceva ca o posibilă amenințare sau pericol, o combinație de semnale nervoase și hormonale sunt trimise glandelor suprarenale. La rândul lor, aceste glande produc hormoni, inclusiv adrenalină și cortizol, care inițiază răspunsul la stres.
✔️ Stres acut
Stresul acut este ceea ce majoritatea oamenilor își imaginează atunci când vorbesc despre stres. De obicei este de scurtă durată și este declanșat de situații specifice.
Acestea ar putea include:
•cearta cu un membru al familiei sau cu un prieten
•traficul care te determină să întârzii la muncă
•presiunea pentru a respecta un termen important
Stresul acut poate provoca mai multe simptome fizice, inclusiv:
•ritm cardiac rapid
•creșterea tensiunii arteriale
•respirație rapidă
•tensiunea musculară
•transpirație crescută
Aceste efecte sunt de obicei temporare și se rezolvă odată ce situația stresantă a trecut.
✔️ Stresul cronic
Stresul cronic se întâmplă atunci când răspunsul la stres este activat pentru perioade prelungite de timp. Vă poate afecta atât fizic cât și emoțional.
Exemple de lucruri care pot duce la stres cronic includ:
•trăind într-o situație disfuncțională sau abuzivă
•Având o slujbă pe care o urăști
•având probleme financiare frecvente
•trăirea cu o boală cronică sau îngrijirea unei persoane dragi care o are
Comparativ cu stresul acut, stresul cronic poate avea efecte pe termen lung asupra sănătății dumneavoastră fizice și emoționale.
În timp, stresul cronic poate contribui la:
•boala de inima
•probleme digestive
•anxietate și depresie
•creștere în greutate
•probleme de somn
•dificultăți de concentrare sau de amintire a lucrurilor
•probleme de fertilitate
•sistemul imunitar slăbit

👉 Teorii populare despre stres și cancer
Există o mulțime de teorii despre modul în care stresul ar putea contribui la riscul unei persoane de a dezvolta cancer.
Iată câteva dintre cele mai mari:
•Activarea continuă a răspunsului la stres și expunerea la hormonii asociați ar putea favoriza creșterea și răspândirea tumorilor.
•Sistemul imunitar poate fi important pentru găsirea și eliminarea celulelor canceroase. Dar stresul cronic poate face mai dificilă îndeplinirea acestor sarcini de către sistemul imunitar.
•Stresul prelungit poate duce la o stare de inflamație care poate contribui la riscul de cancer.
•Stresul poate determina oamenii să apeleze la mecanisme de gestionare nesănătoase, cum ar fi fumatul, consumul de cantități excesive de alcool sau supraalimentarea. Toate acestea vă pot crește riscul de a dezvolta cancer.
👉 CAUZE INDIRECTE VS. DIRECTE
Chiar și în cazurile în care pare să existe o legătură între stres și cancer, nu este încă clar dacă stresul contribuie direct sau indirect.
De exemplu:
•Cineva sub stres cronic se apucă de fumat ca mijloc de ameliorare. Este stresul sau fumatul care le crește riscul de cancer? Sau sunt ambele?
•Cineva se confruntă cu stres cronic de câțiva ani în timp ce îngrijește un membru al familiei cu cancer. De-a lungul liniei, ei înșiși dezvoltă cancer. A fost stresul un factor? Sau a fost genetică?
Pe măsură ce experții încep să înțeleagă mai bine atât cancerul, cât și stresul în mod individual, probabil că vom afla mai multe despre relația celor doi, dacă este deloc.
👉 Sfaturi pentru reducerea stresului
Indiferent dacă stresul cauzează sau nu cancer, nu există nicio îndoială că stresul vă afectează sănătatea generală.
Protejați-vă bunăstarea fizică și emoțională cu aceste sfaturi:
•Stabiliți prioritățile și limitele. Stabiliți ce trebuie făcut acum și ce poate aștepta puțin. Învață să respingi noile sarcini care te pot suprasolicita sau copleși.
•Luați timp pentru a vă cultiva relațiile cu cei dragi.
•Mențineți-vă inima sănătoasă cu exerciții fizice regulate.
•Încercați tehnici de relaxare, cum ar fi yoga , respirația profundă sau meditația.
•Fă din somn o prioritate. Țintește timp de șapte până la opt ore pe noapte.
Dacă aceste sfaturi nu reduc nivelul stresului, amintiți-vă că majoritatea dintre noi putem folosi din când în când puțin ajutor. Nu ezitați să contactați un profesionist din domeniul sănătății mintale dacă vă simțiți copleșiți.

Niciun comentariu

Nu ratați!