Rolul important pe care bacteriile il au in viata noastra

0

În multe privințe, este ușor de remarcat rolul important pe care bacteriile îl deţin în lume. Bacteriile au fost una dintre primele forme de viaţă care au apărut pe Pământ, în urmă cu aproximativ 3,8 miliarde de ani. Bacteriile joaca un rol deosebit in existenta planetei noastre. Sunt implicate in toate procesele biologice care ne afecteaza in mod direct sau indirect. Unele au un efect pozitiv asupra oamenilor, altele au un efect negativ.
Deşi oamenii de ştiinţă ştiau de mulţi ani că animalele servesc drept gazdă pentru bacterii, care trăiesc mai ales în intestin, în cavitatea bucală şi pe piele, studiile recente au descoperit cât de numeroşi sunt aceşti microbi. Studiile au arătat că numărul de celule bacteriene pe care oamenii îl au este de 10 ori mai mare decât cel al celulelor umane. Cu toate acestea, bacteriile per total cântăresc mai puţin de o jumătate de kilogram, deoarece celulele bacteriene sunt mult mai mici decât celulele umane.
Bacteriile sunt implicate in circuitul tuturor elementelor din natura, fie ca vorbim de macroelemente (azot, carbon, etc) sau microelemente (bor, zinc). Ele sunt implicate in degradarea materiei organice moarte (plante, animale), dar in acelasi tipm si in sinteza unor produsi importanti pentru economia umana sau pentru medicina.
Stiai ca antibioticele care reprezinta ultima linie de aparare impotriva unor bacterii patogene (ex tuberculoza) pentru om sunt sintetizate tot de bacterii.
In sens negativ asupra sanatatii umane actioneaza numeroase specii bacteriene, dar mai periculoase sunt cele care elibereaza toxine care ne pun viata in pericol. As aminti aici doar botulina eliberata de Clostridium botulinum care poate fi fatala.
Sunt de doua tipuri: bacteriile benefice, adica probioticele pe care le-am alintat ca fiind “bacteriile prietenoase” deoarece ne ajuta sa ne pastram sanatosi, populeaza tractul digestiv formand un grup de aproximativ 400 tipuri, si altele pe care le-am denumit “daunatoare’’ adica agentii patogeni, deoarece inmultirea acestora favorizeaza aparitia diferitelor boli.
Probioticele sunt microorganisme vii nepatogene, cu efecte extrem de benefice asupra sănătăţii, efectele acestora manifestandu-se in cavitatea bucală, tubul digestiv, căile respiratorii şi in sistemul uro-genital.
Rolul ‘’bacteriilor prietenoase’’, adica al probioticelor, este unul extrem de important, promoveaza digestia usoara, ajuta la absorbtia completa a nutrientilor, protejeaza mucoasa intestinala, reduc manifestarile colonului iritabil si stimuleaza organismul din punct de vedere imunitar. In plus tot ele au rolul de a furniza enzimele si nutrientii necesari pentru organism, eliminand colesterolul, sintetizand vitamine, curatand depunerile din intestin si impiedicand dezvoltarea bacteriilor patogene, toate contribuind la menţinerea unui sistem digestiv sănătos.

Colonul se poate mentine sanatos cu 85% probiotice si 15% agenti patogeni. Sanatatea noastra depinde de echilibrul dintre aceste doua tipuri de bacterii. Probioticele predomina pentru ca ele colonizeaza o portiune mai mare din intestin – si anume, tot intestinul subtire si o parte a colonului, in vreme ce agentii patogeni se gasesc doar in colonul descendent. Orice modificare sau dezechilibru al acestui raport inseamna o sensibilitate crescuta la infectii, intrucat flora intestinala nu-si indeplineste corect rolul protector.
Echilibrul intestinal poate fi insă perturbat de numeroşi factori: infecţii, stres, medicamente (antibiotice). După tratamente indelungate cu antibiotice flora intestinala este afectata si astfel apar tulburarile digestive si imunitare. In aceste condiţii aportul de probiotice ajută la reconstituirea echilibrului intestinal.
Probioticele care se gasesc in mod natural in intestin sunt:
-Saccharomyces Boulardii (o drojdie). Sustine sanatatea intestinala, contribuind la echilibrarea florei intestinale;
-Lactobacillus. Protejeaja organismul impotriva infectiilor si a bolilor. De exemplu, la nivelul vaginului, se hraneste cu zaharuri si produce acid lactic, care descurajeaza dezvoltarea altor bacterii responsabile pentru infectiile vaginale Se gaseste si in iaurt, chefir, lapte de capra, branza gouda. In alimente gasim doua tipuri de lactobacillus: bulgaricus si acidophilus;
-Bifidobacterium. Stimuleaza sistemul imunitar. Se gaseste si in iaurt, lapte si branzeturi sub mai multe forme: bifidobacteriul bifidum, bifidobacterium animalis si bifidobacterium lactis.
Alimente care contin probiotice: iaurt, sucuri si bauturi din soia, lapte fermentat si nefermentat, lapte batut, miso (un preparat din soia), branzeturi usoare, tempeh (aliment fermentat pe baza de soia), chefir, varza acra, muraturi, kimchi (varza fermentata coreeana) si ciocolata neagra.

Niciun comentariu

Nu ratați!

Introduceți adresa dumneavoastră de email pentru a primi cele mai noi articole:

Prin abonarea la newsletter-ul nostru aveți șansa de a câștiga unul dintre cele trei coșuri cu produse naturiste, oferite lunar prin tragere la sorți.