Aproximativ 25% dintre adulți au deficit de vitamina B12 – simptome, surse alimentare de top + moduri de prevenție

0

Se estimează că până la 25 la sută din toți adulții au cel puțin un deficit marginal de vitamina B12 (numită și cobalamină). Unii experți cred că acest număr poate fi de fapt mult mai mare, deoarece se suspectează că există multe cazuri de deficiență de vitamina B12 nedetectată.
Asta înseamnă că există milioane de oameni care se luptă cu deficiența de B12 fără să știe, în special bătrânii și persoanele care evită să mănânce produse de origine animală (vegetarieni).
Cunoscută în mod obișnuit ca „vitamina energetică”, vitamina B12 vă poate ajuta să vă îmbunătățiți energia și să depășiți epuizarea. Face acest lucru susținând funcția tiroidiană și metilarea celulară. De asemenea, este implicat în sinteza ADN-ului, a acizilor grași și a mielinei care protejează celulele.
Deoarece este o vitamină esențială pentru viața umană, persoanele cu deficit pot suferi de probleme grave de sănătate dacă deficitul nu se rezolvă.
De ce ai nevoie de vitamina B12
Vitamina B12 are cea mai complexă și cea mai mare structură chimică dintre toate vitaminele. Spre deosebire de alte vitamine, conține cobalt (un metal) și este denumit în mod obișnuit „cobalamină”, un termen general pentru toți diferiții compuși care conțin proprietăți ale vitaminei B12.
Câteva dintre cele mai importante roluri pe care le joacă vitamina B12 în organism includ:
Formarea globulelor roșii
Rechemarea memoriei
Energia celulară
Absorbția nutrienților
Suportul glandelor suprarenale
Regenerarea nervilor și a creierului
Sinteza ADN-ului
Sănătatea reproductivă feminină și masculină

Simptome de deficit de vitamina B12
Ce se poate întâmpla dacă aveți o deficiență de vitamina B12? Simptomele deficitului de vitamina B12 pot include :
Energie scăzută sau uneori oboseală cronică
Lipsa de concentrare și alte dificultăți cognitive
Tensiune în mușchi
Memoria slabă
Schimbări de dispoziție emoțională
Lipsa de motivație
Infertilitate feminină
Testosteron scăzut la bărbați
Probleme digestive (cum ar fi intestinul permeabil sau iritabil)
Hipotiroidismul
Oboseală, chiar și după ce ai dormit bine
Anemia prin deficit de vitamina B12:
Există două tipuri diferite de anemii legate de deficitul de vitamina B12. Un tip, cunoscut sub numele de anemie megaloblastică, în care celulele roșii din sânge nu se dezvoltă normal și sunt anormal de mari.
Un alt tip rar este anemia pernicioasă (sau „anemie cu vitamina B12”), care este termenul oficial ce descrie malabsorbția vitaminei B12, în care o persoană nu poate absorbi în mod corespunzător vitamina B12. Anemia pernicioasă poate fi cauzată de o tulburare autoimună care afectează mucoasa stomacului.
De obicei, oamenii nu încep să manifeste simptome decât după vârsta de 30 de ani, iar vârsta medie de diagnosticare este de 60 de ani. Anemia pernicioasă este destul de complicată și foarte implicată cu mai multe sisteme de organe din organism.
Daunele aduse mucoasei stomacului declanșează o cascadă periculoasă de evenimente care reduce aciditatea din stomac și împiedică organismul să descompună corect alimentele.
Pe măsură ce starea continuă, un hormon numit „factor intrinsec” este foarte redus, fiind necesar pentru a absorbi vitamina B12.
Persoanele care suferă de această afecțiune necesită o cantitate semnificativă de suplimente.
Cheia pentru tratarea anemiei pernicioase este reducerea inflamației cronice din organism.
Potrivit Institutului Linus Pauling de la Universitatea de Stat din Oregon – Statele Unite, anemia pernicioasă și malabsorbția B12 sunt asociate cu o boală inflamatorie cronică a stomacului, denumită gastrită atrofică ( acid stomacal scăzut ). Această afecțiune este asociată cu auto-anticorpi care vizează celulele stomacului și infecțiile bacteriene. Inflamația care rezultă poate duce la ulcere peptice, SIBO și creșterea bacteriană excesivă.
Rețineți că anemia poate fi cauzată și de lipsa fierului și a acidului folic/folat, deci consumul și absorbția tuturor acestor nutrienți este crucială.
Cauze/Factori de risc
Care este cauza principală a deficitului de vitamina B12?
Cele mai frecvente două moduri sunt prin lipsa vitaminei B12 din dieta ta sau prin incapacitatea ta de a o absorbi din alimentele pe care le consumi.
Este mai probabil să dezvoltați o deficiență de vitamina B12 dacă:
Ați avut infecție bacteriană cu H. pylori sau ulcer gastric
Aveți peste 50 de ani
Adoptați o dietă vegetariană
Ați suferit o intervenție chirurgicală de slăbire/bariatrie, deoarece această intervenție chirurgicală interferează cu eliberarea de B12 în timpul digestiei
Aveți boală inflamatorie intestinală, intestin permeabil sau altă boală digestivă gravă
Aveți reflux acid
Ești o femeie însărcinată (care are nevoie crescută de mulți nutrienți)
Luați unul dintre următoarele tipuri de medicamente: antibiotice, antigută, tensiune arterială, pilule contraceptive, medicamente pentru scăderea colesterolului, medicamente pentru diabet și medicamente antipsihotice.
După cum puteți vedea, mulți oameni sunt expuși riscului, dar se crede că, de departe , cea mai mare cauză a deficitului de vitamina B12 este malabsorbția.
Ca majoritatea problemelor de sănătate, totul începe în intestin. Jurnalul American de Nutriție Clinică explică: „malabsorbția vitaminelor din alimente ” este cauza principală a deficienței de vitamina B12. Această malabsorbție ar putea fi cauzată probabil de o afecțiune cunoscută sub numele de intestin permeabil.
Un factor important de reținut este că pe măsură ce oamenii îmbătrânesc mucoasa gastrică se micșorează în mod natural. Acest lucru face ca problemele de absorbție a B12 să fie mai frecvente și mai dificil de inversat.
Acesta este unul dintre motivele principale pentru care adulții în vârstă ar trebui fie să suplimenteze, fie să își mărească mult aportul de alimente bogate în vitamina B12.
Complicații/Condiții conexe
Este deficiența de B12 gravă sau periculoasă?
Deficitul în această vitamină crucială pune oamenii la un risc crescut de a dezvolta o serie de simptome și mai multe boli.
Care sunt efectele pe termen lung ale deficienței de B12? Exemplele includ:
Creierul și dezvoltarea intelectuală întârziată la copii
Anemie
Astm
Depresie
Oboseală
Boală de rinichi
Degenerescenta maculara
Pierderea memoriei
Migrene
Scleroză multiplă
neuropatie
Anemie pernicioasă
Zoster
Tinitus

Care sunt simptomele neurologice ale deficitului de B12?
Un risc major de a rămâne cu deficiență în B12 este întâmpinarea dificultăților cognitive. De fapt, în ceea ce privește funcția neurologică, puține vitamine sunt la fel de critice ca B12.
Fiind un co-factor al metionin sintetazei, este puternic implicat în diferite mecanisme de reglare și dezvoltarea creierului. Studiile arată că deficiența de B12 mai târziu în viață duce de fapt la atrofie (contracție) a creierului și un risc mai mare de probleme, inclusiv demență și boala Alzheimer (indiferent dacă oamenii sunt „sănătoși” sau nu).
Persoanele în vârstă cărora pur și simplu le lipsește vitamina B12 riscă să dezvolte ceea ce cercetătorii germani numesc „leziuni structurale ireversibile ale creierului”.
Alte simptome neurologice legate de această deficiență pot include pierderea memoriei, dificultăți de gândire și de raționament și risc mai mare de scleroză multiplă.
Vitamina B12 aduce beneficii, de asemenea, dispoziției, nivelului de energie, memoriei și întregului sistem nervos central, deci este, de asemenea, o vitamină esențială pentru tratarea simptomelor precum amorțeala sau furnicăturile. Este, de asemenea, necesară pentru afecțiuni precum oboseala suprarenală, tulburările de dispoziție precum depresia și efectele negative ale stresului cronic sau ale senzației de epuizare.
Cât durează să te recuperezi după deficiența de vitamina B12?
Depinde cât de gravă este deficiența și ce tip de modificări dietetice plus suplimentele care sunt folosite pentru a inversa starea. În cele mai multe cazuri, durează cel puțin câteva săptămâni și, eventual, câteva luni.
Cum se diagnostichează deficitul de vitamina B12?
Pentru a diagnostica deficiența de B12, medicii efectuează de obicei mai multe teste, în special un test de sânge (plasmă/ser). Rezultatele unui test de deficiență de vitamina B12 pot indica dacă nivelurile sunt mai mici decât cele normale.
Nivelurile mai mici de <148 pmol/L indică o deficiență adevărată, în timp ce nivelurile cuprinse între 148 și 221 pmol/L sunt considerate marginale. Screening-ul/testarea pentru deficiența de vitamina B12 este recomandată la pacienții cu unul sau mai mulți factori de risc, cum ar fi: rezecții gastrice sau de intestin subțire boala inflamatorie intestinala utilizarea metforminei mai mult de patru luni utilizarea inhibitorilor pompei de protoni sau a blocanților histaminei H2 pentru mai mult de 12 luni vegani sau vegetarieni stricti adulti peste 75 de ani Tratament
Conform celor mai recente rapoarte ale National Institutes of Health din Statele Unite, cantitatea de vitamina B12 pe care oamenii ar trebui să o consume depinde în primul rând de vârsta lor. Cantitatea medie zilnică recomandată de vitamina B12 pentru adulți este de 2,4 micrograme.
Cu toate acestea, potrivit multor experți în sănătate, această medie poate fi prea mică pentru unele persoane, în special pentru cei care au probleme digestive și/sau au peste 50 de ani.
Cum să crești în mod natural aportul de vitamina B12:
Dacă credeți că ați putea avea un deficit de vitamina B12, cel mai bun mod de a rezolva problema este să începeți să consumați alimente bogate în vitamina B12.
Plantele și animalele nu produc vitamina B12 – bacteriile o produc! Acesta este motivul pentru care consumul de alimente bogate în probiotice și a celor cultivate în pământ care conțin organisme din sol este esențial pentru sănătatea ta.
Deoarece majoritatea animalelor sunt capabile să se concentreze și să stocheze niveluri semnificative de vitamina B12 în bacteriile pe care le adăpostesc în carnea lor, consumul de carne de la animale hrănite cu iarbă este una dintre cele mai bune surse pe care le puteți obține. Fructele de mare concentrează și vitamina B12 în cantități mari.
Top 10 alimente cu vitamina B12:
Ficat de vită: 30 grame: 20 micrograme (peste 300% DZ)
Sardine: 100 grame: 6,6 micrograme (peste 100% DZ)
Macrou de Atlantic: 100 grame: 7,4 micrograme (peste 100% DZ)
Miel: 100 grame: 2,7 micrograme (45% DZ)
Somon capturat sălbatic: 100 grame: 2,6 micrograme (42% DZ)
Drojdie nutritivă: 1 lingură: 2,4 micrograme (40% DZ)
Brânză feta: 50 grame: 1,25 micrograme (21% DZ)
Carne de vită hrănită cu iarbă: 100 grame: 1,2 micrograme (20% DZ)
Brânză de vaci: 50 grame: 0,97 micrograme (16% DZ)
Ouă: 1 mare: 0,6 micrograme (11% DZ)
Când gătiți aceste alimente, vă rugăm să aveți grijă. Chiar dacă este o moleculă foarte stabilă, vitamina B12 poate fi totuși distrusă atunci când este încălzită la temperaturi ridicate. Gătirea cărnii la mediu-in sânge crește nivelul general de vitamina B12.
Cele mai bune suplimente de vitamina B12:
Deoarece intestinul tău este de fapt capabil să producă o cantitate de B12 pe cont propriu, îmbunătățirea sănătății tractului digestiv este crucială atunci când vine vorba de menținerea nivelurilor adecvate de vitamine.
Acesta este motivul pentru care, pe lângă o dietă bogată în alimentele enumerate mai sus și suplimente de B12, doriți să luați un supliment probiotic pentru a vă asigura că obțineți suficientă vitamina B12.
Când cumpărați un supliment de vitamina B12, căutați forma de metilcobalamină sau hidroxicobalamină, mai degrabă decât cianocobalamina, deoarece aceste forme sunt mai naturale și, de obicei, sunt mai bine absorbite de organism.
Pentru majoritatea oamenilor, pentru a vă crește aportul de vitamina B12, doriți să luați:
Capsule de vitamina B12 naturală — 200 micrograme de două ori pe zi, sublinguală sau spray
Supliment probiotic viu – 25 de miliarde de culturi de două ori pe zi

În plus, un alt supliment natural care este bogat în vitamina B12, pe care îl puteți lua în considerare, sunt tabletele de ficat uscat, făcute din ficat uscat, care este bogat în nutrienți disponibili, inclusiv B12, fier și altele.
Injecții cu vitamina B12:
Injecțiile cu vitamina B12 sunt acum o formă comună de tratament a deficienței de vitamina B12 pe care oamenii o caută – de exemplu, dacă se recuperează după o deficiență severă, unele boli sau intervenții chirurgicale.
Pentru cei cu deficiențe severe din cauza bolii inflamatorii intestinale, acest lucru poate fi necesar pentru o perioadă, dar pentru a aborda cu adevărat cauza deficienței de vitamina B12, este important să reparați tractul digestiv.
O alternativă naturală la injecțiile cu vitamina B12 este spray-ul cu vitamina B12. În această formă, vitamina B12 nu trebuie să treacă prin tractul digestiv și poate fi absorbită prin piele.
Acest conținut are doar scop informativ și educațional. Nu este destinat să ofere sfaturi medicale sau să înlocuiască un astfel de sfat sau tratament din partea unui medic personal. Toți cititorii acestui conținut sunt sfătuiți să-și consulte medicii sau profesioniștii calificați în domeniul sănătății cu privire la întrebări specifice de sănătate.

Niciun comentariu

Nu ratați!

Introduceți adresa dumneavoastră de email pentru a primi cele mai noi articole:

Prin abonarea la newsletter-ul nostru aveți șansa de a câștiga unul dintre cele trei coșuri cu produse naturiste, oferite lunar prin tragere la sorți.