Vitaminele B – importanța și simptomele deficitului

0
Complexul de vitamine b beneficii

Complexul B este un grup de opt vitamine esențiale solubile în apă care au roluri diferite în organism. Acestea se găsesc într-o mare varietate de alimente. Există cercetări ample asupra acestui grup de vitamine.
Studiile arată că aceste vitamine pot promova sănătatea creierului prin stimularea sintezei diferitelor substanțe neurochimice. Știința din spatele funcționării vitaminelor din complexul B este de fapt simplă.
În această postare, vom explora diferitele părți ale cercetării care ne spun cum acest grup de vitamine vă poate aduce beneficii sănătății:
👉 Ce cuprinde complexul de vitamine B?
Acest complex este format din opt vitamine:
– B1 (tiamină)
– B2 (riboflavină)
– B3 (niacina)
– B5 (acid pantotenic)
– B6 (piridoxină)
– B7 (biotină)
– B9 (folat/acid folic)
– B12 (cobalamina)
Aceste vitamine se găsesc cel mai frecvent în alimentele de zi cu zi precum semințe, carne, ouă și legume. Fiecare dintre aceste vitamine B are un beneficiu specific. În secțiunea următoare, vom aprofunda beneficiile pentru sănătate pe care le oferă acești nutrienți.
👉 Care sunt beneficiile pentru sănătate ale vitaminelor B?
Vitaminele B promovează sănătatea nervilor, îmbunătățind astfel funcția creierului. De asemenea, stimulează sănătatea inimii și imunitatea. Studiile arată că folatul (vitamina B9) ajută la prevenirea malformațiilor congenitale în timpul sarcinii.
1. Sănătatea creierului
S-a descoperit că vitaminele B influențează sistemul nervos central. Mai precis, vitaminele B6, B12 și acidul folic au fost legate de o mai bună sănătate cognitivă la vârstnici.
Persoanele care se confruntă cu demență au niveluri serice mai scăzute de vitamine B (în special folat și vitamina B12).
Alte studii au constatat că concentrații mai mari de vitamina B6 au efecte mai bune asupra memoriei unui individ.
Acidul folic și vitamina B12 pot ajuta la depășirea depresiei. Subiecții cu tendințe depresive s-au dovedit a avea niveluri mai scăzute ale acestor două vitamine. Niveluri scăzute de acid acid folic se găsesc și la pacienții cu tulburări frecvente de dispoziție.
Interesant, s-a constatat că țările cu un aport ridicat de folat (Hong Kong și Taiwan) au rate mai scăzute de depresie majoră în rândul populațiilor lor.
De asemenea, s-a descoperit că vitaminele B ameliorează anxietatea și stresul la anumite populații la locul de muncă.

2. Funcția nervoasă
Vitamina B12 a fost legată de regenerarea nervilor. În studiile pe șobolani, s-a descoperit că această vitamină promovează regenerarea nervilor în cazul unei leziuni ale nervilor periferici.
Vitamina B12 elimină, de asemenea, speciile reactive de oxigen. Are un efect anti-apoptotic și anti-necrotic (prevenind moartea timpurie a celulelor) asupra neuronilor creierului. Mărește chiar și regenerarea axonilor.
Vitamina B12 este responsabilă pentru funcționarea îmbunătățită a celulelor nervoase, precum și pentru dezvoltarea lor.
Un deficit de vitamina B12 poate duce la neuropatie sau leziuni ale nervilor. Această vitamina păstrează teaca de mielină, care este învelișul protector din jurul nervilor corpului.
3. Sănătatea cardiovasculară
Vitaminele B ajută la completarea diferitelor rezerve de energie din organism. O deficiență a acestor vitamine poate duce la scăderea rezervelor de energie, care au fost legate de disfuncția miocardică la pacienții cu insuficiență cardiacă.
S-a descoperit că acidul folic și vitamina B12 au beneficii în tratarea bolilor de inimă. În timp ce acidul folic a scăzut nivelul de homocisteină cu 25 la sută, adăugarea vitaminei B12 a scăzut și mai mult nivelurile cu încă 7 procente.
Homocisteina este un aminoacid care apare în organism, ale cărui niveluri ridicate au fost legate de boli de inimă.
Deficitul de vitamina B1 poate duce la beriberi, o boală caracterizată prin inflamarea nervilor și insuficiența cardiacă ulterioară.
4. Imunitatea
Grupul de vitamine B a fost identificat ca fiind cel care mențin sistemul imunitar sănătos.
Anumite studii pe animale arată că o deficiență de vitamina B6 poate duce la modificări nedorite ale răspunsurilor imune. Cu toate acestea, mai multe cercetări asupra oamenilor sunt necesare.
Folatul poate crește și imunitatea, deși avem nevoie de mai multe cercetări în acest moment. Folatul joacă un rol în procesul de producere și reparare a ADN-ului și poate avea un impact asupra sistemului imunitar. Deși s-a descoperit că deficitul de folat afectează imunitatea la animale, efecte similare nu au fost încă observate la oameni.
5. Anemia
Vitaminele B sunt cunoscute pentru a trata diferite forme de anemie. În timp ce folații și vitamina B12 pot trata și preveni anemia megaloblastică (caracterizată prin celule roșii foarte mari și scăderea numărului acestora), vitamina B6 poate trata anemia sideroblastică (caracterizată prin producerea de celule sanguine inelate în loc de globule roșii sănătoase).
Vitamina B12 este esențială pentru producerea de celule roșii din sânge, care, la rândul lor, transportă oxigen în toate părțile corpului. O deficiență de vitamina B12 poate provoca cea mai comună formă de anemie, numită anemie pernicioasă (caracterizată prin lipsa suficientelor celule roșii sănătoase din sânge).
6. Vedere
Un deficit de vitamine din complexul B a fost legat de o vedere defectuoasă. Într-un studiu efectuat pe școlari, s-a observat că suplimentarea cu vitamine din complexul B le îmbunătățește acuitatea vizuală.
Un deficit de vitamina B12 poate duce la neuropatie optică. S-a constatat că o combinație de vitamine B6, B12 și acid folic reduce dezvoltarea degenerescenței maculare legate de vârstă.
7. Sănătatea digestivă
Există unele cercetări care afirmă că dexpantenolul, un derivat al vitaminei B5 (acid pantotenic), poate ușura constipația.
S-a descoperit că vitaminele B au diverse beneficii asupra sistemului digestiv. Deficitul de vitamina B12 a fost observat în mai multe cazuri de boli hepatice, inclusiv ciroză și hepatită. De asemenea, poate avea un rol de jucat în reducerea severității ulcerelor gastrice (și chiar a aftelor).
La pacienții cu sindrom de colon iritabil, suplimentarea cu vitamina B1 timp de 20 de zile a redus majoritatea simptomelor, inclusiv oboseala.
S-a descoperit că vitaminele B6, B9 și B12 ajută la prevenirea cancerului gastrointestinal. În studiile pe animale, s-a descoperit că vitamina B6 previne stresul oxidativ, și are potențial în combaterea cancerului colorectal.
Folatul poate ajuta la prevenirea cancerului pancreatic.
8. Sănătatea hormonală
Vitaminele din complexul B sunt implicate în metabolismul și activitatea estrogenului. Vitamina B6 a fost legată de reglarea hormonilor hipofizari anterioare. Cu toate acestea, cercetarea este limitată aici. Mai multe dovezi științifice sunt necesare.
9. Ameliorarea migrenelor
S-a constatat că suplimentarea cu vitamina B2 ameliorează migrenele atât la adulți, cât și la copii. Nutrientul poate reduce frecvența și durata atacurilor de migrenă fără efecte adverse.
Alte surse citează că vitamina B2 este eficientă în tratarea migrenei. Mecanismul din spatele modului în care funcționează această vitamină pentru a trata migrenele este încă neclar și sunt necesare mai multe cercetări.
10. Sarcină sănătoasă
Folatul (vitamina B9) ar putea fi cea mai importantă vitamina B care trebuie luată în timpul sarcinii. Nutrientul este cunoscut pentru a preveni malformațiile congenitale la sugari.
Conform Organizației Mondiale a Sănătății, vitamina B6 joacă un rol major în timpul sarcinii. S-a descoperit că previne preeclampsia (o complicație periculoasă a sarcinii însoțită de tensiune arterială foarte mare) și nașterea prematură.
11. Vindecarea rănilor
În studiile efectuate pe șoareci diabetici, s-a constatat că vitaminele B îmbunătățesc vindecarea rănilor.
Într-un alt studiu, s-a descoperit că vitaminele B (împreună cu vitamina C) influențează pozitiv keratinocitele și fibroblastele umane. În acest fel, vitaminele pot promova procesul de vindecare a rănilor.
12. Sindromul premenstrual
S-a constatat că aportul ridicat de vitamine B1 și B2 reduce riscul de sindrom premenstrual, mai ales atunci când vitaminele proveneau din surse alimentare naturale.
Într-un alt studiu, s-a constatat că aportul de vitamina B6 (până la 100 mg pe zi) tratează sindromul premenstrual, inclusiv depresia premenstruală.
Acestea sunt numeroasele beneficii ale vitaminelor din complexul B. După cum s-a discutat, au mai multe roluri de jucat în sistemul corpului uman. Fiecare dintre aceste vitamine B servește un scop specific.
👉 Care sunt simptomele unei deficiențe de vitamine din complexul B?
– Slăbiciune
– Oboseală extremă
– Confuzie
– Furnituri in picioare si mâini
– Greaţă
– Anemie
– Iritatii ale pielii
– Crampe abdominale
👉 Articole recomandate:
📌 Deficitul de vitamina B5 / acid pantotenic – simptome, surse alimentare și beneficii
📌 Top 9 alimente bogate în vitamina B6
📌 Top 10 alimente bogate în biotina (vitamina b7)
📌 Top 10 alimente cu conținut ridicat de vitamina B12
📌 Vitamina B3 (niacina) – importanta, simptomele deficitului si surse alimentare
📌 Vitamina B1 – surse alimentare, importanta si simptomele deficitului
📌 Vitamina B2 – surse alimentare, simptomele deficitului si beneficiile aduse organismului

Niciun comentariu

Nu ratați!

Introduceți adresa dumneavoastră de email pentru a primi cele mai noi articole:

Prin abonarea la newsletter-ul nostru aveți șansa de a câștiga unul dintre cele trei coșuri cu produse naturiste, oferite lunar prin tragere la sorți.